maandag 10 maart 2014

Vrolijke viltverhaaltjes: in de kerstboom

Gisteren vierde ik kort mijn verjaardag. 's Ochtends kwam de visite, begin van de middag naar de opening van de expo van mijn liefje en de rest van de middag heerlijk boekje gelezen in de zon. De rustigste verjaardag in jaren, en ik vond het een verademing. Ik kreeg maar liefst drie viltpakketjes cadeau, dus die zullen hier later vast te zien zien zijn. Met dit mooie weer ga ik op dit blog echter verder met terugblikken, naar koudere tijden: kerst!


Natuurlijk moest er ook het een en ander aan vilten figuurtjes in de kerstboom. Ik maakte voor het eerst een eigen ontwerp poppetje. Dit maakte ik van vilt dat ik van mijn schoonmoeder kreeg. Dit poppetje kwam in haar huis terecht. Voor onze boom maakte ik een identieke, die helaas niet op de foto is beland en dus moet wachten tot de doos met kerstspul aankomende december weer van zolder gehaald wordt.

Wel op de foto drie andere hangertjes: een sterhanger met een gezichtje erin, en twee hartjes. Het ene hartje heb ik schaamteloos gekopieerd van mijn schoonzus die zulke leuke hangers maakte, dat ik ze ook wilde maken. Dat mocht, en zie hier het resultaat.

Het andere hartje is zelfbedacht, geïnspireerd door de graaiwinkel (jazekers, de A.ction) Die hebben tegenwoordig ook handwerkspul, en toen ik een zak zag met allemaal kleine knoopjes, in allerlei tinten van dezelfde kleur (en het mag bekend zijn dat ik een sucker ben voor ton-sur-ton) was ik ervan overtuigd, dat die er super uit zouden zien op een hartjeshanger. Gevalletje leuker in theorie dan praktijk denk ik nu, maar oordeel zelf.

Voor al deze drie hangers heb ik werkbeschrijvingen gemaakt (dat wil zeggen de sterhanger heb ik aangepast, want die heb ik niet zelf bedacht, zie hier voor het originele ontwerp: http://www.catalogusnielsholgersson.nl/index.php  en materiaalpakketjes van gemaakt om te gebruiken voor een kerstmarkt op mijn werk. Was geen groot succes. Wat blijkt: brugklassers kunnen niet goed naaien! Terwijl ik dacht dat het harstikke simpel was. Wie van jullie weet eigenlijk wat een festonneersteek is?

Hee! Toch een foto van de hanger van mijn schoonmoeder!



Ene kant hartjeshanger

Andere kant
de sterhanger

De knopenhanger

Geen opmerkingen:

Een reactie posten