woensdag 5 maart 2014

Vrolijke Vilt Verhaaltjes: Sint Maarten en Sinterklaas.



Wat ik in het begin zo fijn vond aan het maken van vilten figuurtjes was de eenvoud. Dat wil zeggen: ik had me voorgenomen om, tot jongste naar de basisschool gaat, mij te concentreren op een aantal basisdingen en niet op mijn collectie. Dus het ontwerpen en maken van (vooral) kleren. Maar het zit in mij om te willen creëren. Niet alleen op papier door middel van mijn verhalen, maar tastbare dingen. Liefst van zacht, aaibaar textiel, want dat is zeg maar helemaal mijn ding. (net als taal dus) Dus vond ik de eenvoud van een zakje openmaken, beschrijving lezen, patroon uitknippen, stofdelen knippen, stofdelen naaien et voilá: een dingetje af! werkelijk een uitkomst. Niet zelf hoeven nadenken, niets hoeven uitzoeken, maten nemen, uitproberen of wat dan ook. Gewoon uitvoeren en maken. Heerlijk. Meditatief gewoon. Het deed me denken aan de handenarbeidlessen op de basisschool. Lekker met de handjes bezig.

Maar het bloed kroop af en toe even waar het niet gaan kan en dus kwam ik met een piepklein eigen ontwerpje: een muizelampion. Voor Sint Maarten. Want de seizoenstak verandert elke 3 maanden van seizoen, maar in een seizoen zijn er soms ook gebeurtenissen die ik op de tak wilde weergeven. Met oudste'se verjaardag volgde er een ander mini ontwerpje van eigen hand: een heel kleine feestslinger met vlaggetjes. En met Sinterklaas natuurlijk een Sinterklaas en Zwarte Piet. In muizevorm. Nu wel weer lekker relaxed uit een pakketje.

De herfsttak met feestslingers, en een bordje met oudste's eerste letter en haar nieuwe leeftijd, een vingerpoppetje van de schimmel en bovenop de paddestoel muizeklaas en zwarte muis. Met staf, cadeaus en al.


Hier de trotse maakster, met haar vrolijke tak. Je kunt nu de muis zien die nog steeds zijn lampion van Sint Maarten vast heeft.
13

Geen opmerkingen:

Een reactie posten