woensdag 19 november 2014

Vrolijke Vilt Verhaaltjes: Paars kussen

Weer tijd voor wat andersoort geknutsel. Niet met naald en draad, maar met de naaimachine.

Nu heb ik een haat-liefde verhouding met apparaten in het algemeen en naaimachines in het bijzonder. Jarenlang (ver)maakte ik kleren (HEEEEEL veel kleren) op de naaimachine, voor mijn kledingexposities, maar regelmatig gingen deze stuk, werd ik gefrustreerd omdat het niet lukte, deden ze niet wat ik wilde en een keer ontplofte zelfs de motor terwijl ik bezig was met naaien (inclusief steekvlam en bijna verschroeide haren if not worse).

Maar sinds een jaar of wat heb ik naaimachine van mijn lievelingsmerk (Vendomatic rules, man! Yeah!!) (Ehm... Geen herkenning? Het huismerk van de V&D van vroegah. Naaimachine is ongeveer net zo oud als ik. Perfect op leeftijd dus, net als het baasje.) (Hoewel ik mezelf niet als autoritaire baas opstel. Ik merk dat als ik de machine op basis van gelijkwaardigheid tegemoet treed, dit de samenwerking ten goede komt. Want samenwerking is het. Zonder mij kan het niks, maar ik kan ook weinig zonder de machine. Wederzijdse afhankelijkheid noemen ze dat.) (En als dit alles raar klinkt: heb jij nooit een merkwaardige relatie gehad met een apparaat? Onderhandeld met je computer als ie dreigt te crashen? Praten met je telefoon als je wilt dat iemand belt? (Of juist niet?) De Senseo uitschelden als de koffie mislukt omdat het petje er precies zo in moet en niet zo? Ja? Zie je nou wel dat ik niet de enige wierdo ben!) en zijn de naaimachine en ik twee handen op een buik. Schoonmoeder en moeder hebben beide weleens iets geprobeerd op mijn machine, maar die konden er niks mee. Kwestie van aanvoelen denk ik. Deze ouderwetse vendomatic (de prijssticker van de kringloop (15 euro) zit nog op zijn koffer) en ik hebben gewoon een klik en dat zie je in het werk dat er uitrolt. Als eerste zie je hier ons nieuwe kussen!



Bloem van wolvilt op een kussen!


Pretty nifty, right?! (Credit where credit is due, ik ontwierp dit niet, het komt van een gratis vilt patroon van internet, ik zal het nog eens opzoeken.) (oh, wacht: hier.)

Zaterdag weer een naaimachine werkstuk!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten