woensdag 17 oktober 2012

Bestellingen verwerken en terugblikken deel drie

En eindelijk was dan, na een week geduld bewaren, het proefexemplaar van mijn boek binnen. Dat betekende dure chocolademoussetaart van de Appie om te vieren (die overigens wel in de aanbieding was, anders was ie dusdanig duur dat het hele feest helemaal niet door was gegaan) En vooral bekijken. Ik had verwacht dat het zo helemaal goed was en dat ik direct boeken kon gaan bestellen. Nou nee dus. Er zaten nog veel foutjes in, ontbrekende woorden, onderbrekingen midden in een zin, spatie teveel, dat soort dingen. Daarnaast bleek het lettertype mij toch iets te klein en wilde ik bij nader inzien een lijst met personages toevoegen, zodat lezers – als het gaat duizelen van de enorme hoeveelheid mensen in het boek- even kunnen terug lezen wie wie ook weer was.

Zo gezegd, zo gedaan. Weer even wat werk, maar dan heb je wel wat. Nu kan ik dan eindelijk bestellingen gaan verwerken. Helaas kun je bij Lulu alleen met paypal en credit card betalen. En omdat er momenteel even niet genoeg opstaat om meer dan een of twee boeken te bestellen, hebben we eerst geld over moeten maken naar paypal. Dat kost een dag of twee. Dan duurt het weer een of twee werkdagen voordat Lulu de boeken drukt, en vervolgens duurt het 5 tot 15 werkdagen tot de boeken bezorgd worden. Dus ik verwacht over een week of twee eindelijk boeken te kunnen gaan uitdelen!

In de tussentijd nog een terugblik op mijn doelen.

  1. In de zomer bezig in de tuin.
Hmmm.. Ben met veel bezig geweest deze zomer, maar deze is even aan mijn aandacht ontsnapt geloof ik. Er liggen hier bovendien nog twee zakken met bloembollen die al geplant hadden moeten worden. Dat dan deze week nog zien te doen, en dan streep ik deze zonder schuldgevoel door: veel meer kun je immers in de winter niet echt doen, toch? (zeg maar gewoon ja.)
  1. Bewuster boodschappen doen. En met bewuster bedoel ik zowel met aandacht voor de herkomst cq productie (voor de goede verstaander: zoveel mogelijk biologisch dus) als zo zuinig mogelijk.
Blijft een constant gevecht. Ik haal bijna alle dierlijke producten (het zeer zeldzaam gekochte vlees als de af en toe geconsumeerde melk) biologisch en af en toe de groenten die biologisch te krijgen zijn bij de Lidl. Maar het belangrijkste is gewoon dat we uitermate zuinig aan moeten doen. En op de een of andere manier is dat erg moeilijk. Ik hou zo van lekker eten, en hoewel ik er op probeer te letten ben ik een sucker voor impulsinkopen. Dus ik blijf maar een keer per week boodschappen doen, en ik heb het budget verlaagd naar 93 euro per week ipv 100 euro. (dat lijkt nog behoorlijk veel, maar met vijf man, waarvan de jongste telg nu ook vast voedsel krijgt en de echtgenoot ivm zijn chronische aandoening een speciaal dieet volgt waarvoor we wekelijks het een en ander bij de reformwinkel moeten halen, en niet alleen het eten maar ook alle verzorgingsspullen van het boodschappengeld betaald dienen te worden valt dat vies tegen kan ik je zeggen) De zeven euro per week die we besparen besteden we aan eigen risico van de ziektekosten (niet leuk meer, en volgend jaar wordt het alleen maar meer. Don't get me started, anders moet ik verplicht aan de chocola om weer op te vrolijken en dat kost me teveel geld) en we sparen een piepklein beetje voor de zomervakantie. Want dat moet er volgend jaar wel van komen! Dus er is verbetering, maar we zijn er nog (lang) niet. Deze blijft dus staan.
  1. In de zomer zoveel mogelijk met z'n vijven het bos in, we wonen er immers naast. (en het is gratis!)
Deze schuift gewoon door naar de winter, winterwandelingen zijn ook fijn. En hopelijk zijn er dan minder honden, want dat houdt mij erg tegen. Ben dol op het bos, maar nog steeds echt bang voor honden. En laat het bos nu net een plek zijn waar je daar veel loslopende exemplaren tegen komt. Maakt van elk uitje een zenuwachtige bezigheid voor mij, en dat schiet het ontspannende doel weer volledig voorbij. Wat ik graag zou willen? Een stukje hondenvrij bos, speciaal voor schijtlijsters zoals ik. En daarnaast dan een groot stuk waar honden lekker vrij kunnen lopen en rennen, zodat we allemaal geen enkele last hebben van elkaar en iedereen kan doen waar ie blij van wordt...
  1. Weer lesgeven op de basisschool van mijn dochters.
Heb ik vanaf eind mei, tien weken na Lotus' geboorte, weer gedaan en ik ben twee weken geleden voor dit schooljaar weer begonnen.Ik geef nu les aan meerdere groepen, alleen dan een keer per veertien dagen ipv eenmaal per week. Druk zat, maar zo ontzettend leuk!! Krijg er elke keer weer een fijn gevoel van. En heel veel energie!!
  1. Mijn lief helpen met zijn website.**** ***
Ook nog niet gedaan, maar wel in de planning. Doorschuiven dus.

  1. Nieuw lesmateriaal voor basisscholen maken / ontwikkelen
Ik heb nu verschillende verhalen en allerhande materiaal, zodat ik genoeg heb om uit te werken en opnieuw te gebruiken. Soms kan ik me niet inhouden en verzin ik er toch iets nieuws bij, maar in principe heb ik meer dan genoeg om mee op de boer te gaan. Want dit op meer scholen gaan doen, en uiteindelijk geld mee gaan verdienen, dat is wat ik toch wel heel graag zou willen...
  1. Nieuwe collectie maken; kleren, schilderijen, kaartjes, ......
In de vakantie lekker wat kleren gemaakt. Minder misschien dan ik anders had gedaan, maar dan had ik geen aandacht gehad voor mijn kinderen en andere lieve mensen in mijn omgeving. Mijn man heeft me doen inzien dat ik niet altijd even leuk was voor mijn omgeving in die periodes dat ik zo bruisde (broos?) van inspiratie. Want alles moest dan wijken voor wat ik maakte. Dat wilde ik nu niet, dus heb ik me ingehouden. En ik heb keuzes gemaakt. Want eigenlijk wilde ik én kleren én schilderijen én kaartjes én boeken én... nou ja, je snapt het. Dat én én heb ik los gelaten. Resultaat: Alleen kleren gemaakt, niets anders, en minder dan normaal. En een heerlijke relaxte zomer gehad, genoten van mijn man en kindjes, en genoten van het creatieve proces, zónder slapeloze nachten van de tomeloze energie. Beviel goed. Vaker zo doen geloof ik. Deze blijft gewoon staan voor de volgende expositie. Minus de kaartjes, die vond ik niet leuk om te maken.
  1. Agatha Christie verhaal afmaken. **** ****
Af!!
  1. In de zomer een familiefeestje geven voor ons gezinnetje; lekker buiten eten, iedereen maakt zelf een cadeautje, als begin van onze eigen gezinstraditie.
Niet gedaan, maar met kerst blijven we elkaar zelfgemaakte cadeaus geven. En we hebben wel samen oogstfeest gevierd. Die nieuwe gezinstraditie wil ik houden.
11.Kaartje sturen aan alle lieve mensen in mijn leven, om te zeggen hoe blij ik met ze ben. Elke maand twee mooie, zelfgemaakte kaarten.

Dit heb ik eenmaal gedaan, en daarnaast een aantal zelfgemaakte kaarten voor postcrossing. Hoewel ik het leuk vind om kaartjes te sturen, zowel aan mensen die belangrijk voor me zijn, als voor de onbekenden van postcrossing, – en dat ook blijf doen- hoeven die zelfgemaakte van mij dus niet.

Tot zover. Het kriebelt om een nieuwe doelenlijst te maken, dus ik zal de laatste terugblik deze week ook gaan doen (als de tijd het toelaat)

Als laatste even kijken hoeveel boeken er nu besteld zijn:

Een door mijn moeder
Drie door mijn vader (geeft er waarschijnlijk een cadeau aan mijn grootmoeder en mijn oudtante)
Drie door mijn zus (twee weggeefexemplaren)
Een door mijn broer
Liefst vijf door mijn schoonmoeder (een voor zichzelf, een voor mijn zwager en schoonzus en drie om cadeau te doen)
Een door mijn pake en beppe (zo ontroerend, mijn pake heeft Alzheimer en wordt steeds minder, maar toen hij hoorde dat ik een boek geschreven heb, belde hij mij – volgens mij voor het eerst ooit- op om te vragen of zij er ook een mochten)
Een door mijn oom (een ellenlange sms hierover van mij, werd door hem op karakteriserende wijze beantwoord: 'ik koop.' Leuke oom.)
Een door lieve Utrechtse vriendin.
Een door lieve Scharnegoutumse vriendin.
Drie door lieve Leeuwardense vrienden (zitten ook cadeauexemplaren bij, tof!)
Een door een lieve oude buurvrouw
Een door een oud-lerares van mijn eigen middelbare school (deze laatste twee zijn het resultaat van een kletsende moeder, soms best leuk)
Een door mijn man, die er eentje voor zichzelf wil
Liefst vijf door de nieuwe vriend van mijn moeder (hij wil ze cadeau doen aan zijn relaties, als kerstpresentje)
Een door iemand van het forum waar ik vaak op zit (en zij geeft hem na lezing door aan haar schoonzus, als Sintcadeau. Dat zijn dus twee lezers voor een boek!)

Dat zijn er 29! En een vriendin met erg beperkte financiële middelen staat op de leeslijst, en ik heb aan de Nederlandse uitgeverij van Agatha Christie beloofd dat zij ook een boek krijgen (in verband met een klein stukje van haar dat ik geciteerd heb) dus zijn er inmiddels 32 lezers (zie laatste op mijn lijst) Dat is bijna een derde van wat ik graag zou willen. Zou het lukken de 100 te halen? Wat denken jullie?

2 opmerkingen:

  1. Tuurlijk ga je de 100 halen! Enne wat die honden betreft een tip: zoek een goede stok om bij je te houden in het bos. Komt er dan een enhtousiaste hond aanrennen dan gooi je die stok ook heel enthousiast de andere kant op. Die hond gaat er achter aan en jij blijft hond vrij. Eventueel een tweede stok bij de hand houden om iets minder vriendelijke honden in de ogen te porren of op kop te meppen ;)

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Ik ben ook overtuigd,100 is een heel bescheiden doel dat je zeker gaat halen! En hey idee voor iemand anders bestellen! Dus voor mijn mama ook graag 1 en ik denk nog na voor wie eventueel nog meer. Dat alles willen en tegelijk weinig tijd hebben dat herken ik. En dat er soms onvriendelijk van worden ook. Dit jaar bij mij geen eindprodukten, volgend jaar hopelijk mijn sprookjesboek met eigen tekeningen en een zelf geillustreerde kalender voor 2014. Maar eerst in januari beginnen met...het rijbewijs! Ik was ook heel bang voor honden maar nu heb ik er zoveel kennen geleerd dat ik ze gewend ben. Oostenrijk maakt een stoere vrouw van me ;) Mijn tip, neem zelf een hond of leer ze kennen (leer lieve mensen kennen met blaffende honden die dan ook heel lief blijken te zijn) :)

    BeantwoordenVerwijderen