dinsdag 29 januari 2013

druk druk druk

...... En daar ben ik weer...... Zoals ik al voorspelde heb ik het zo ontzettend druk gehad dat ik aan schrijven weinig toekwam. Niet hier, en ook niet aan mijn nieuwe boek. terwijl ik vooral dat laatste wel wilde. Maar toen ik terug las wat ik tot nu toe had geschreven - zo'n jaar of 4 geleden - werd ik in de eerste instantie niet heel blij. Er moest nog heel wat gebeuren om er een boek van te kunnen maken. Gelukkig heb ik in gestolen uurtjes goed door kunnen lezen, geschrapt en toegevoegd. Hoewel ik nog lichte twijfels heb over of ik wel zomaar een nonfictie boek kan schrijven over hoe je kunt herstellen van liefdesverdriet en je je voor kunt bereiden op een nieuwe liefde (want wie ben ik? Ik heb niet gestudeerd over de liefde, of verdriet, of verwerken. Ik ben geen boeddhistische liefdesgoeroe, geen heks die in een coven werkt, geen dokter, geen therapeut.) maar toch schrijf ik maar. Aanvankelijk wilde ik alleen mijn verhaal vertellen. Beetje ter lering ende vermaak, dat idee. Maar dat bleek wat dun, wat schraal als uitgangspunt voor een heel boek. Dus nu schrijf ik mijn verhaal en stel naar aanleiding daarvan vragen aan de lezer, en bied ik zelfs oefeningen aan. Als gezegd ben ik hier een beetje onzeker over. Ik ga het eerste deel binnenkort typen, printen en aan twee mensen laten lezen.Omdat ik het gevoel heb niet objectief naar mijn werk te kunnen kijken, vraag ik het aan hen. Mijn man en een zeer gewaardeerde vriendin die beide verstand hebben van schrijven, van lezen en van het leven. Op hun oordeel kan ik vertrouwen en als ik dat heb weet ik wat ik verder moet doen. Als zij aangeven dat ook zij twijfels hebben dan laat ik het boek liggen tot een ander moment en ga ik me op het familieboek richten. Als zij denken dat deze ruwe versie het waard is om verder uitgewerkt te worden dan ga ik dat doen. Ik wil me niet tegen laten houden door twijfels, maar ook geen grootheidswaanzin ontwikkelen.Nog even verder werken dus en dan afwachten naar hun mening.

Wat betreft mijn eerste boek, ik heb een nieuw overzicht van lezers tot nu toe. Deze is als volgt:

Mijn moeder, mijn vader, mijn grootmoeder en mijn oudtante.Mijn zus en twee mensen aan wie zij het boek gaf. Mijn broer, mijn schoonmoeder, mijn schoonzus, de tante van mijn man, twee vriendinnen van mijn schoonmoeder. Mijn pake en beppe en mijn oom. Utrechtse vriendin, Scharnegoutumse vriendin, twee Leeuwardense vrienden, moeder van Leeuwardense vriendin en lieve oude buurvrouw. Oud-lerares van mijn eigen middelbare school, mijn man, winnares van blogwedstrijd via Leeuwardense vriendin (voor de goede teller, dat zijn er nu 25)

Dan vijf zakenrelaties van de vriend van mijn moeder, drie mensen van het forum waar ik vaak kom, plus de schoonzus van een van hen. Een andere Leeuwardense vriendin leest het uitleenexemplaar. Vervolgens: Apeldoornse vriend, een collega van hem en een van zijn ouders. Een collega van mij, een vriendin uit Balk en een kennis uit Sneek. De uitgever van Agatha Christie's boeken. De levenspartner van de basisschooljuf aan wie ik het boek heb opgedragen. (die het erg waardeerde dat ik haar een boek toestuurde)

Dat zijn er nu dus 43 in totaal. Ik heb ook een bestelling van een Oostenrijkse vriendin, voor een boek voor haarzelf en haar moeder. Mocht dat doorgaan dan zijn dat weer twee nieuwe lezers en zit ik bijna op de helft. Maar of ik de honderd haal? Ik weet het echt niet... Ondanks de hartverwarmende reclame van mijn bijna-Drachtense vriendin en de super toffe recensie van de winnares van de blogwedstrijd is er nog geen enkele bestelling binnen gekomen van mensen die ik niet via via ken. Toch maar persberichten gaan versturen? Want die honderd wil ik echt graag halen!!!

Hoe het met de rest van de doelen gaat? Ik schrijf snel weer!

1 opmerking:

  1. En vergeet niet dat de bijna Drachtense vriendin je boek weer heeft uitgeleend aan de moeder van een vriendin die ook AC fan is! 44 dus ;) Misschien moet je toch even de sociale media induiken joh.

    BeantwoordenVerwijderen